سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبــلــاگ دبــســــتــان هــوشــمــنــد
 
آزمون آنلاین
موسیقی
لینک دوستان

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آغاز عملیات استهلال با فعالیت 170 گروه تخصصی، امکان رؤیت ماه رمضان را در روز پنجشنبه 29 تیرماه رد کرد.
"علیرضا بوژمهرانی" عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مورد زمان آغاز عملیات استهلال ماه مبارک رمضان  گفت: استهلال همیشه در غروب بیست و نهمین روز ماه قمری انجام می شود. پنجشنبه این هفته 29 شعبان است، اما شرایط قرارگیری ماه در آسمان و موقعیتش نسبت به خورشید، به گونه ای است که در ایران غروب ماه زودتر از غروب خورشید در پنجشنبه روی می دهد ضمن اینکه بقیه پارامترهای مداری ما به قدری ضعیف است که قبل از غروب خورشید هم هیچ شانسی برای رؤیت هلال چه با ابزار و چه با چشم غیرمسلح در روز پنجشنبه 29 تیرماه(29 شعبان) وجود ندارد. لذا به طور قطع و یقین جمعه 30 شعبان است و ماه مبارک رمضان از روز شنبه 31 تیرماه آغاز می شود.

وی افزود: اما از آنجا که برخی افراد به نیت استحباب در غروب پنجشنبه اقدام به استهلال می کنند و ممکن است به خطا اعلام رؤیت هلال کنند، گروههایی از ستاد استهلال در سراسر کشور از قبل از غروب خورشید تلاش برای رؤیت هلال انجام می دهند و نتایج و گزارشات خود را به ستاد ارسال می کنند تا ثبت و ضبط شود که البته اطمینان داریم تمام این گزارشات منفی خواهد بود و هلال قابل رؤیت نیست و این کار را برای این انجام می دهیم که اگر کسی ادعایی مبنی بر رؤیت ماه داشت بتوانیم گزارشهای دیگری دال بر عدم رؤیت هلال که توسط متخصصین انجام می گیرد را داشته باشیم.
بوژمهرانی در مورد تعداد گروههای استهلال در سراسر کشور گفت: در تمامی استانهای کشور و در دفاتر شوراهای سیاستگذاری ائمه جمعه ستادهای استهلال تشکیل شده و زیر نظر ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه مشغول فعالیت هستند و بر اساس موقعیت و تعداد رصدگران در هر استان بین 3 تا 10 گروه وجود دارد که این گروهها برای هلال شوال و رمضان و ذی الحجه بسیج بیشتری پیدا می کنند و فکر می کنم ان شاء الله برای رمضان و شوال حدود 170 گروه در سراسر کشور که آموزشهای لازم و ابزارهای مناسب را در اختیار دارند برای رؤیت هلال اقدام کنند.

دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه در باب آغاز ماه رمضان

شکر خداوندى را سزاست که ما را به حمد و ستایش خود هدایت فرمود و ما را از سپاسگزاران قرار داد تا نسبت به احسان او سپاس گوییم و او به ما پاداش نیکوکاران را عطا فرماید. و سپاس خداوندى را که ما را براى دین خود بر گزید و آیینش را اختصاصا به ما ارزانى داشت و ما را در طریق احسانش به پیش برد تا با لطف او به سوى رضوانش حرکت کنیم. ستایشى که آن را از ما قبول فرماید و با آن از ما خشنود گردد. و ستایش خدایى را سزاست که یکى از راه هاى رضوانش را ماه خودش یعنى ماه رمضان قرار داد ، ماه روزه ، ماه اسلام ، ماه طهارت ، ماه پاکسازى درونى و ماه قیام ، ماهى که در آن قرآن به عنوان کتاب راهنمایى مردم همراه با حجت هاى روشن هدایت و براهین جدا کننده حق از باطل نازل شده است.

پس خداوند برترى ماه رمضان را بر دیگر ماه ها از این راه نشان داده که در این ماه محرمات زیاد و فضیلت هاى آشکار و مشهورى مقرر شده است. و لذا از باب بزرگداشت این ماه ، چیزهایى را که در دیگر ماه ها حلال است ، در ماه رمضان حرام شمرده‏ و به خاطر تکریم آن ، خوردنی ها و نوشیدنی ها را ممنوع فرموده است. و براى آن وقت خاصى مشخص کرده که نه اجازه مى ‏دهد در این وقت تقدیمى صورت گیرد و نه تأخیرى.

و فضیلت یک شب از شب هاى این ماه را بر فضیلت شب هاى هزار ماه دیگر ترجیح داده و نام آن را شب قدر نهاد که در آن فرشتگان و جبرائیل در مورد هر امرى با اجازه پروردگار نازل مى‏ شوند ، شبى که تا طلوع سپیده شب سلامت است‏ و هنگام نزول برکات همیشگى بر هر کس از بندگانش که بخواهد و آنچه که حکم و فرمانش اقتضا کند.

خداوندا بر محمد و آل او درود فرست و توفیق شناخت فضیلت این ماه و بزرگداشت حرمت آن و خوددارى از آنچه در آن ممنوع فرموده ‏اى را به ما الهام فرما. و ما را یارى کن که رمضان را روزه بگیریم با نگهداشتن اعضا و جوارح از ارتکاب گناهان و به کارگیرى آنها در آنچه که موجب خشنودى تو مى ‏شود. تا با گوشمان به صداهاى بیهوده گوش نکنیم و با دیدگانمان به سمت لهویات سرعت نگیریم.
دست به سوى ممنوعى نبریم و قدم به سمت حرامى بر نداریم و شکم ما پر نشود مگر از آنچه حلال فرموده ‏اى‏ و زبان ما چیزى نگوید مگر آنچه خود گفته‏ اى و خود را به زحمت نیاندازیم مگر در آنچه ما را به ثواب نزدیک مى ‏سازد و به چیزى نپردازیم مگر آنچه که ما را از عقاب تو مصون مى ‏دارد.

پس تمام این امور را از ریاء و سمعه (یعنى اینکه دوست داشته باشیم دیگران کارهاى خوب ما را بشنوند و تعریف کنند) خالص گردان تا غیر از تو کسى را شریک نگیریم و در کارهایمان مرادى غیر از تو را بر نگزینیم.

خداوندا بر محمد صلى الله علیه و آله و آل او درود فرست و ما را بر قیام به نماز در مواقیت آن همراه با حدودى که براى آن مشخص فرموده ‏اى و واجباتى که در آن مقرر نموده ‏اى‏ و وظیفه ‏هایى که براى آن تعیین کرده ‏اى و اوقاتى که براى آن در نظر گرفته ‏اى ، موفق بدار. و ما را در نماز از جمله کسانى قرار ده که به درجات آن رسیده ، ارکان آن را حفظ و آن را در وقتش همان گونه که بنده و پیامبرت صلى الله علیه و آله سنت قرار داده ادا مى ‏کنند و رکوع و سجود و همه فضیلت هاى آن را در نهایت طهارت و پاکى و با کمال خشوع و فروتنى انجام مى ‏دهند. و ما را در این ماه مبارک توفیق ده که با کار نیک نسبت به خویشان خود صله رحم به جا آوریم و با فضل و بخشش با همسایگانمان رابطه دوستى بر قرار کنیم‏ و اموال خود را از حرام پاک کنیم و آنها را با دادن زکات ها خالص نماییم.
و از کسى که با ما قهر کرده ، دیدار کنیم و نسبت به کسانى که بر ما ستم روا داشته ‏اند ، انصاف را رعایت نماییم و نسبت به دشمنانمان با مسالمت بر خورد کنیم ، به جز آنها که در راه و به خاطر تو مورد عداوت ما هستند ، اینان دشمنانى هستند که هرگز با آنها دوستى نمى ‏کنیم و از حزبى هستند که هرگز با آنها صفا و یکرنگى نداریم.

و به ما توفیق ده که در این ماه به سوى تو تقرب جوییم با اعمال شایسته‏ اى که ما را از لوث گناهان پاک کنند و از اینکه دوباره عیوب و زشتی ها را از سر گیریم ، حفظ کنند. تا اینکه هیچ فرشته ‏اى از فرشتگان مأمور بندگان ، چیزى از گناهمان بر تو نیاورد مگر آنکه از طاعت و بندگى ما و تقرب به درگاهت ، کمتر باشد.

خداوندا به حق این ماه و به حق کسى که از ابتدا تا انتها آن ، به بندگى تو پرداخته مثل فرشته ‏اى که او را مقرب درگاهت ساخته‏ اى و یا پیغمبرى که به رسالت مبعوث نموده ‏اى‏ و یا بنده شایسته ‏اى که از خواص قرارش داده ‏اى ، از تو درخواست مى ‏کنم که بر محمد صلى الله علیه و آله و اهلبیت او درود فرست و ما را اهل کرامت هایى قرار ده که در این ماه به اولیائت وعده داده ‏اى. و آنچه که در حق ساعیان در طاعت و بندگیت لازم کرده ‏اى ، در حق ما نیز واجب گردان و ما را در زمره کسانى قرار ده که در پرتو رحمت تو ، شایستگى جایگاهى رفیع در نزد تو را بدست آورده ‏اند.

خدایا بر محمد صلى الله علیه و آله و آل او درود فرست و ما را از انکار یکتایى خود و از کوتاهى در ستایشت و از تردید در دینت‏ و از کورى نسبت به راهت و غفلت نسبت به حرمتت و فریب خوردن از دشمنت یعنى شیطان رانده شد ه، بدور دار.

خداوندا بر محمد صلى الله علیه و آله و آل او درود فرست و اگر در هر شب از شب هاى این ماه ، عفو تو باعث آزادى بندگانى مى ‏شود و گذشتت آنها را مورد بخشش قرار مى ‏دهد ، پس ما را نیز از زمره همان بندگان قرار ده و ما را براى این ماه از بهترین شایستگان و اصحاب محسوب فرما.

خدایا بر محمد صلى الله علیه و آله و آل او درود فرست و با محو تدریجى هلال ماه رمضان ، گناهان ما را نیز محو کن‏ و با سپرى شدن روزهاى این ماه ، زشتی ها و پلیدی ها را از جان ما بکن تا اینکه این ماه بگذرد در حالی که در آن تو ما را از خطاها پاک و از گناهان پیراسته باشى.

خدایا بر محمد صلى الله علیه و آله و عترت او درود فرست و اگر در این ماه از راه راست منحرف شدیم ما را بازگردان و اگر به بیراهه رفتیم ما را مستقیم ساز و اگر دشمنت شیطان بر ما مستولى شد ، ما را از چنگ او برهان.

بار خدایا این ماه را از بندگى ما به درگاه خودت ، پر کن، و ساعات این ماه را با طاعتمان مزین فرما و در روزهایش بر روزه گرفتن یاریمان نما و در شب هایش به نماز و زارى به آستانت‏ و فروتنى در پیشگاهت و خوارى در بارگاهت کمکمان کن تا روز این ماه بر غفلت ما و شبش بر کوتاهى ما شهادت ندهند.

خداوندا در دیگر ماهها و روزها نیز تا آن هنگام که به ما عمر مى ‏دهى ، همچنین قرارمان ده و ما را از بندگان شایسته‏ ات محسوب فرما ، آنها که بهشت را به ارث مى ‏برند و در آن جاوید مى‏ مانند و آنها که آنچه را مى ‏دهند ، در حالى است که دلهاشان از یاد خدا ترسان است و به سوى پروردگارشان باز مى‏ گردند و ما را از کسانى قرار ده که در امور خیر شتاب دارند و بر دیگران پیشى مى‏ گیرند.

خدایا بر محمد صلى الله علیه و آله و آل او درود فرست : در هر وقت و در هر زمان و در هر حالى.
درودى به تعداد همه آنها که سلامشان داده ‏اى‏ و باز هم بیش از آن ، به مقدارى که غیر تو نمى ‏تواند آن را شماره کند ! همانا تو آنچه را اراده کنى ، انجام مى ‏دهى.

 

 


[سه شنبه 91/4/27][ 3:4 عصر][لیلا مهریان] [نظرات()]


.: Weblog Themes By دبستان هوشمند :.

مدیر وبلاگ دبستان هوشمند

آموزگار دبستان هستم و تدریس به شیوه نوین به صورت هوشمند و محتوای الکترونیکی را می پسندم

ابزار هدایت به بالای صفحه

Online User