سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبــلــاگ دبــســــتــان هــوشــمــنــد
 
آزمون آنلاین
موسیقی
لینک دوستان

پیام انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

 اگر بناست « اعتدال» به یکی از عناصر فرهنگی ما تبدیل شود، چاره‌ای جز آن نیست که معلمان دست به کار شده،  فرهنگ سازی کنند و این گمشده تاریخی کشور را یک بار دیگر در جامعه رواج دهند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا- منطقه اصفهان،انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیامی صادر کرد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.
 
 در ابتدای این پیام آمده است:  مهرِ مهربان از راه رسید و شکوفه‌ها و غنچه‌های کشور را راهی باغ دانش کرد تا به گلهایی شاداب و با نشاط  تبدیل شوند.  فرارسیدنش را به باغبانان صبور و فکور این سرزمین تبریک می‌گوییم و برای تک تک آنان آرزوی شادکامی و موفقیت داریم .

 سال‌هاست که بازگشایی مدارس را در مهرماه تجربه می‌کنیم اما گویی امسال مهری دیگر بر ما رسیده است. پس از فراز و نشیب‌های فراوان، اکنون نسیم اعتدال وزیدن گرفته است و دیگر افراطی گری مورد پسند نیست. همه ما در گذر زمان به ویژه در یک دهه اخیر ، تجربه گرانی به دست آورده‌ایم: "دوری از افراط و تفریط" که اگر آن را صیانت کنیم، کشور به سوی سعادت پیش خواهد رفت. در این راستابدون شک معلمان، مهمترین نقش را در استقرار فرهنگ اعتدال خواهند داشت. اگر بناست « اعتدال» به یکی از عناصر فرهنگی ما تبدیل شود، چاره‌ای جز آن نیست که معلمان دست به کار شده،  فرهنگ سازی کنند و این گمشده تاریخی کشور را یک بار دیگر در جامعه رواج دهند.

در ادامه این پیام گفته شده است: در کشور ما تحت سیطره اندیشه اسلامی وبا توجه به مسالمت جویی ناشی از فرهنگ و تمدن ایرانی، مردم همواره دارای طبعی لطیف و مهربان بوده و مدارای دینی در حد قابل تحسین خود رواج داشته است. زندگی مسالمت آمیز  هموطنان مسلمان، زرتشتی، کلیمی و ارمنی گواه این مدعاست. اکنون در فضای کشور با گفتمان رییس جمهور محترم بازگشت به مرزهای اعتدال وجهه همت دولت گردیده است .

   در ادامه این پیام آمده است که در انتخابات اخیر که جلوه دیگری از حماسه مردم ایران بود اکثریت قریب به اتفاق مردم به لزوم تغییر در نحوه اداره کردن کشور و اکثریت مطلق ایشان با عنایت به طرح گفتمان اعتدال از سوی دکتر روحانی به این دیدگاه رای دادند. امیدواریم این رویکرد مردمی، موجب جمع شدن تمام افراد لایق و توانا در زیر چتر خدمت به کشور و توسعه ایران عزیز شود.

     اما مشکلات حوزه ی تعلیم و تربیت ، که بارها گفته شده و بازگو کردن مجدد آنها تکرار مکررات است ، راه حلهایی دقیق،  همه جانبه و «کارشناسی شده » می طلبد. بازگشت  عقلانیت در عرصه تصمیم سازی و اقدام بر اساس روش‌های علمی که با تعیین وزیرشایسته دولت تدبیر و امید در وزارت آموزش و پرورش در سرلوحه امور قرار گرفته نویدبخش حل تدریجی مشکلات است. اصولاً هر طرحی در حوزه آموزش و پرورش بدون توجه به نظام دستمزد و پاداش معلمان، محکوم به شکست است. سالهاست که گفته می‌شود باید برای اقتصاد آموزش و پرورش کاری کرد اما در عمل جز یک سری مُسکن‌های صدقه گونه، کاری انجام نشده است. وضعیت رفاهی قشر فرهیخته و زحمتکش آموزش و پرورش بسیار اسف بار و خجالت آور است. در سالهای اخیر به جای اجرای طرحهای عزت آور برای فرهنگیان کشور ، اقداماتی مانند وعده ناهار و شام مسافرتی در ایام عید تدارک دیده شد که نتیجه‌ای جز ذلت و خفت برای فرهنگیان در پی نداشت. هم چنین پاداش تشویقی ِ ناچیزی هم که به فرزندان ممتاز و موفق فرهنگیان اعطاء می‌شد در هشت سال گذشته  به طور کامل قطع گردید.

  آری، در چنین اوضاعی، تحول در آموزش و پرورش بی معناست. گرچه معلمان عزیز ، به بهانه ناچیز بودن دستمزد خود، از تلاش خداپسندانه دست نمی کشند اما هرگاه حس کنند « اراده‌ای» در جهت پاسداشت حرمت و کرامت آنها وجود دارد، تلاششان را از سطح « وظیفه قانونی و ملی » به سطح « ایثار» ارتقا می‌دهند و آنگاه می‌توان با رشد جهش گونه در آموزش و پرورش، کشور را به سمت آبادانی و توسعه سوق داد. حال که فضای ایران، به عطر امید معطر شده است، ما معلمان کشور ضمن درک مشکلات کلانی که وجود دارد،  انتظار داریم لااقل مسیری برای تغییر نابه سامانی‌ها در آموزش و پرورش تعریف و گشوده شود و از نماینگان محترم مجلس و اعضای محترم دولت می‌خواهیم که در این مسیر وزیر فرهیخته آموزش و پرورش را یاری نمایند و  ضمن تجدید نظر در نظام بودجه ریزی کشور، آموزش و پرورش را مانند اکثر کشورهای دنیا فراتر از یک بخش ببینند و نگاه « بخشی و اداری» به آن نداشته باشند .

در پایان این بیانیه گفته شده است: در ابتدای سخن از اعتدال گفتیم. درپایان بار دیگر تاکید می‌نماییم که ما سهم بسیار بزرگی در تلطیف فضای ملتهب اجتماعی داریم. باید تربیت انسانی - اخلاقی دانش آموزان را چنان توسعه دهیم که نوجوانان کشور به انسان‌هایی شجاع ، حق طلب ، انتقادپذیر، اخلاق مدار ، علم دوست، محقق، اهل مدارا و به دور از کینه جویی تبدیل شوند. معایب افراطی گری را تجربه کردیم . مواظب باشیم که تفریط نیز به همان اندازه افراط، نگران کننده است و آثار سوء آن بارها و بارها در تاریخ کشور دیده شده است. ما به اعتدال رای دادیم . هم اکنون نیز باید فعالانه حامی این تفکر باشیم و از آن پاسداری کنیم در غیر این صورت، حتی رییس جمهور نیز به تنهایی کار چندانی از پیش نخواهد برد .

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان - مهرماه 1392

 


[سه شنبه 92/7/2][ 5:58 عصر][لیلا مهریان] [نظرات()]

آغاز سال تحصیلی 1392 بر همه معلمان و دانش پژوهان مبارک باد

 

 


[سه شنبه 92/7/2][ 5:55 عصر][لیلا مهریان] [نظرات()]
.: Weblog Themes By دبستان هوشمند :.

مدیر وبلاگ دبستان هوشمند

آموزگار دبستان هستم و تدریس به شیوه نوین به صورت هوشمند و محتوای الکترونیکی را می پسندم

ابزار هدایت به بالای صفحه

Online User